Inspirert av Hunton-skolen

En fornøyd gjeng i kompetansegruppa besøker Huntons nyeste fabrikk på Gjøvik, som produserer isolasjon av trevirke. Fra venstre Rolf Lars Haugen (Tretorget) Karl Einar Røste (NWC), Hilde Slettvold (Forestia), Knut Amund Skatvedt (Treteknisk), Antje Klitkou (NIFU), Egil Berg (Statskog), Victoria Haugerud (Hunton Fiber), Berit Sanness (NWC) og Sigurd Røe (Hunton Fiber).

Vår faggruppe Kompetanse fikk servert både inspirasjon og isolasjon under et besøk hos Hunton-skolen og Huntons fabrikk på Skjerven 5. september.

Gjennom klyngesamarbeidet i NWC jobber vi med å inspirere hverandre og samarbeide for å bringe medlemmenes virksomheter fremover. Vår faggruppe på kompetanse består av dyktige personalledere fra medlemsbedriftene, og i september reiste vi til Gjøvik for å lære om Hunton-skolen, og fikk et spennende fabrikkbesøk med på kjøpet.

Kunnskap og stolthet

HR-rådgiver i Hunton, Victoria Haugerud, presenterte Hunton-skolens historie og utvikling. Skolen ble etablert i 2011, og i dag har den som formål at de ansatte skal lære om bedriftens produkter og marked og få en dypere forståelse av råvarer og produksjon, HMS-arbeid og bærekraft. 

I 2022 gjennomførte 140 av bedriftens 170 ansatte kurs i skolen. – Vi har jobbet mye med vår nye bærekraftsmodul for å få alle ansatte med på denne bølgen. Her har vi satt oss mål om å øke bærekraft-kompetansen til alle ansatte, forankre hva vi i Hunton mener om bærekraft og undersøke hva alle ansatte kan bidra med, sier Haugerud.

Blir kjent med hverandre og ledelsen

Hunton-skolen sine seks moduler holdes i dag som fysiske kurs. – Vi har ansatte flere steder i landet, og har landet på at det er veldig nyttig å samles her til kurs, selv om det gir noen utfordringer med logistikken, forteller Haugerud.

Hver modul har sine hovedansvarlige fra ledelsen, og i første modul bidrar både adm.dir. Arne Jebsen HR-avdelingen og HMS- og kvalitetsleder. I løpet av tre, komprimerte timer forteller de om hvem vi er, både fabrikkene, miljøstatus og systemer, og her får alle ansatte et møte med bedriftens øverste ledelse. Opplegget avsluttes med en omvisning på fabrikken.

– I tillegg har vi valgt å gjennomføre kursene på tvers av ulike roller i bedriften, slik at ansatte i produksjon, salg og administrasjon deltar sammen. Dette er veldig nyttig for oss, vi får en erfaringsutveksling som skaper noe nytt og gir følelsen av å jobbe for felles mål, forteller Haugerud.

Utfordringer og utvikling

De ansatte gir positive tilbakemeldinger etter å ha deltatt på Hunton-skolen. Samtidig er gjennomføringen utfordrende, fordi det tar mye tid å løse logistikken, finne ledig tid i kalenderen hos ledelsen og få skiftordninger i produksjonen til å gå opp. Derfor må man hele tiden se på nye løsninger og tenke kreativt. Kan noe av opplegget bygges digitalt, bør man bygge på med andre typer av moduler, hva med å lage en virtuell omvisning, eller bygge et opplegg som gir studiepoeng?

Dette ble oppspill til gode diskusjoner blant NWC sine deltakere, som alle har et engasjement i kompetanseutvikling i egen bedrift. NIFU og Treteknisk institutt bidro med forskning på utvikling av kompetanse i treindustrien, hvilket kompetansebehov finnes, og hvilke kompetansetilbud har bransjen. Nyere forskning sier nemlig at kompetanseheving av ansatte er viktigste strategi for grønn omstilling.

Til sist fikk vi gleden av å besøke Hunton sin nyeste fabrikk Skjerven på Gjøvik. Her produseres isolasjon av trevirke. Prosessingeniør Sigurd Røe ga oss en interessant omvisning i anlegget som ble oppført i 2019, og er det eneste av sitt slag i Norge.

Victoria Haugerud er HR-rådgiver i Hunton Fiber, og ga oss en innføring i Hunton-skolen og hvordan den brukes til å bygge kultur og kunnskap i bedriften.

Forrige
Forrige

Mobilisering for standardisering

Neste
Neste

Webinar om bærekraft-regelverk i EU